Polisvoorwaarden risicoverzekering mogen duidelijker

maandag, 3 oktober 2011

Leesbaarheid van polisvoorwaarden en verzekeringen is belangrijk. De informatie moet voor de klant die de verzekering afsluit helder, begrijpelijk, juist en niet misleidend zijn. Dat is een basisprincipe.

Daarnaast is het natuurlijk altijd fijn als je kunt begrijpen wat je leest. Ofwel, dat iets in ‘normaal’ nederlands uitlegbaar is nadat je het hebt gelezen. En dus dat de voorwaarden begrijpelijk zijn.

Er is een onderzoek uitgevoerd door Bureau Taal dat de polisvoorwaarden van overlijdensrisicoverzekeringen heeft onderzocht.

Verschillende polisvoorwaarden van 26 overlijdensrisicoverzekeraars zijn bekeken en gelezen.

Uit dit onderzoek bleek dat in elk geval 23 polisvoorwaarden ‘onbegrijpelijk’ zijn.

Het onderzoeksbureau deelt de leesbaarheid of begrijpelijkheid van de polisvoorwaarden in categoriën, waarbij als voorbeeld de volgende groepen ontstaan

taalniveau C1: voor meer dan de helft van de Nederlanders te moeilijk
taalniveau C2: voor vrijwel iedereen te moeilijk

De meeste polisvoorwaarden zitten in categorie C1 en C2, waardoor dus een hoop te verbeteren valt in duidelijkheid.

Volgens de onderzoekers zijn de teksten in polis en polisvoorwaarden van de overlijdensrisicoverzekeringen geschreven vanuit het perspectief van de verzekeraar in plaats van de klant. De structuur van veel polisvoorwaarden vindt men over het algemeen niet slecht, maar kan beter. De formulering is volgens het onderzoeksbureau bij vrijwel alle verzekeraars slecht.

Hebt u vragen over uw polisvoorwaarden? Stelt u ze dan gerust aan ons of de verzekeraar voor een heldere uitleg.

« Terug naar nieuwsoverzicht